– Det bästa verktyget är hjärnan och läroplanen, säger Helena Kvarnsell, Ma/no-lärare Björknässkolan, Nacka, digital expert på Lärarnas riksförbund. Foto: Gothia Fortbildning

Vilket är ditt bästa IT-tips?

Internet, skärmar och digitala redigeringsverktyg ger nya förutsättningar för undervisningen.Möjligheterna är stora men hur ska de utnyttjas utan att ämnesinnehållet går förlorat? 

Istället för att skriva på tavlan skriver jag i min dator …

Helena Kvarnsell

Ma/no-lärare Björknässkolan, Nacka, digital expert på Lärarnas riksförbund:

– Det bästa verktyget är hjärnan och läroplanen. Med det sagt så beror det på vad man själv och eleverna har för digitala verktyg. Men en anteckningsyta som man kan dela med eleverna är bra att använda. Till exempel One note för pc eller Evernote för Mac. Jag har använt ett sådant verktyg i tio års tid. Istället för att skriva på tavlan skriver jag i min dator och via projektorn ser eleverna samtidigt vad jag gör. Jag kan klippa in filmer, länkar och bilder. Eleverna ser på projektorduken bakom mig och jag kan ha näsan vänd mot dem. 

– Nu finns dessutom allt sparat i molnet.

Jennie Skärsäter

Förskollärare med pedagogiska uppdrag, Falkenbergs kommun:

– Ta först reda på vad som händer i kommunen. Finns det någon plan för hur man ska jobba med it? Det är bra att känna till om man vill vidareutbilda sig till exempel.

Sedan behöver man ha en tanke med varför man ska använda it. I förskolan är surf-plattan ett arbetsverktyg som används för att utveckla barnens lärande. När barnen är hemma är det surfplattan underhållning. Både mot föräldrar och barn ska man vart tydlig med surfplattan inte är en spelgrej utan digitala verktyg används på förskolan för att utveckla lärandet. Ha också en tydlig plan med hur ni arbetar med it. Vad är syftet? 

– Lär av barnen. Att testa tillsammans blir ett fint sätt att bygga upp relationen. 

– Var beredd på att föräldrar ifrågasätter varför surfplattor används. Då gäller det att kunna stå upp för sin profession och kunna beskriva den pedagogiska tanken. 

Cecilia Christiansen

Ma-lärare åk 6–9 Carlssons skola, Stockholm, vinnare av Guldäpplet 2017:

– Våga prova. Och prova mycket. Det finns mängder av resurser på internet, men gå inte på vad som helst. Det finns mycket som inte är bra. Om man hittar någonting som verkar bra, ta vara på det och dela med dina kollegor. Undvik program med mycket ljudeffekt och saker som händer runt omkring och där till exempel lärandet försvinner i spelet.

– Använd inte elevtid för digitala verktyg som bara är häftiga och kul men som inte tillför någon ny kunskap.

Max Enström

Idrottslärare åk 1–7 Glömstaskolan, Huddinge, har sitt första lärarjobb efter examen:

– Tro inte att du ska kunna allting på en gång. För det vi har fått lära oss om it på lärarutbildningen är begränsat. Testa dig fram och våga misslyckas. Vi använder till exempel en app som eleverna orienterar efter och där de ska ta selfies när de hittat rätt. Det gick jättebra med en klass men i en annan klass lyckades bara hälften av eleverna lösa uppgiften. Jag hade gjort fel inställningar. Det känns inte bra att misslyckas men man ska komma ihåg att ingen förväntar sig att man ska kunna allting när man är ny.

– Fråga barnen. Barnen vet vad de tycker är roligt. Fråga vad skulle du vilja göra på Ipaden idag? Hur skulle du vilja arbeta med din dator i dag? Så har vi fått fram många bra aktiviteter.

– När man ska testa en sak så hitta en klass du känner dig trygg med. Pröva där och funkar det då så funkar det antagligen i andra klasser också. 

Text: Lotta Nylander