Studier visar att ungdomar som spelar mycket datorspel inte har färre vänner än de som inte spelar.

Datorspelande ungdomar har inte färre vänner

Ungdomar som spelar mycket datorspel har inte färre vänner än icke sina datorspelande skolkompisar. Det visar två nya studier från Uppsala universitet.

Studierna visar också att de ungdomarna som identifierar sig som spelare tenderar att bli vänner med varandra.

I studierna har forskarna Lina Eklund och Sara Roman undersökt hur datorspelande påverkar ungdomars vänskapsrelationer. Resultaten visar att varken de ungdomar som lägger mycket tid på att spela eller de som identifierar sig som spelare (gamers) har färre vänner i skolan än de som spelar lite eller inte alls. Studierna visar också att de ungdomarna som identifierar sig som spelare tenderar att bli vänner med varandra. Med andra ord verkar datorspelande som gemensamt intresse leda till nya vänskaper i skolan.

Ungdomarna i studien menar själva att i och med att de närmar sig vuxenlivet, så begränsar de och hanterar sitt spelande på ett sådant sätt att de kan prioritera sådant som individuella ungdomar finner viktigt, till exempel vänner, sport eller skola.

Studien bygger på analys av alla ungdomar (115 stycken) som började i en ny gymnasieskola i en svensk storstad och hur deras sociala nätverk skapas och förändras under deras första år på gymnasiet samt 10 djupintervjuer med datorspelande gymnasieungdomar.

Lina Eklund, Sara Roman (2017) Do adolescent gamers make friends offline? Identity and friendship formation in school, Computers in Human Behavior, doi: 10.1016/j.chb.2017.03.035

Text: Pressmeddelande från Uppsala universitet Foto: Unspalsh